Proaktivna odgovornost

Odgovornost

Nije li to jedna od temeljnih karakteristika koje roditelji pokušavaju prenijeti djetetu? Sigurno je da se radi o jednoj od najtraženijih kvaliteta koje tražimo kod ljudi kojima se okružujemo, no rijetko se govori o poslovnoj odgovornosti. Odgovornost u radu uglavnom se pripisuje obrtnicima i vlasnicima malih tvrtki koji „odgovaraju“ za vlastite pogreške svojim imenom i prezimenom. No, zašto se o odgovornosti ne govori kod velikih organizacija? I zašto je odgovornost toliko usko povezana s negativnim ishodom?

Proaktivna odgovornost

Odnosi se na preuzimanje odgovornosti za samoga sebe i svoje zadatke. Zaposlenici koji preuzimaju takvu vrstu odgovornosti ne sjede iza šaltera i čekaju dnevni odmor i odlazak kući, već svojim djelovanjem potiču klijente da surađuju s njihovom organizacijom. Proaktivna odgovornost pojedinca, tima ili pak cijele organizacije naznaka je shvaćanja temeljnih vrijednosti i ciljeva organizacije i samim time direktno vodi do poboljšanja poslovnih brojki. Proaktivna osoba svoju poslovnu situaciju pripisuje isključivo svojem ponašanju i ponaša se u skladu s time ne osuđujući/uzdižući druge zbog svoje situacije.

Jednostavno rečeno, radi se o tome da svaki kotačić (čitaj: zaposlenik) u mehanizmu (čitaj: organizaciji) ima svoj zadatak i za njega odgovara. Ne na način da je kriv kada krene nizbrdo, već na način da je zaslužan kada njegov zadatak bude izveden prije roka ili pak iznad očekivanja kvalitetom ili kvantitetom.

U današnjim organizacijama, posebice u javnom sektoru u kojemu ne postoje sustavi nagrađivanja za izvrsnost, postoji velika kriza odgovornosti. Nerijetko se događa da za određeni zadatak nema odgovorne osobe pa za loše odrađen posao nitko nije odgovoran, ali isto tako, već rečeno, nitko nije niti zaslužan za posao obavljen bolje i brže od propisane norme.

Uvođenje proaktivne odgovornosti

U organizaciji dovodi do poboljšanja rezultata organizacije i do ubrzavanja organizacijskih promjena što je posebice važno za velike i trome sustave.

Organizacije koje ne posjeduju proaktivno odgovorne pojedince i timove uglavnom muče isti problemi:


  • neusklađenost temeljnih prioriteta organizacije i očekivanih rezultata
  • niska razina uključenosti i predanosti zaposlenika njihovu radnom mjestu
  • niska razina povjerenja u organizaciji
  • niska razina morala na svim hijerarhijskim razinama u organizaciji
  • slaba suradnja kako unutar tima, tako i među timovima
  • velik broj odlazaka iz organizacije uzrokovan krivim očekivanjima i lošim upravljanjem

Kako to promijeniti? Vrlo lako, ali uz kontinuiran rad na sljedećem:


  • objasnite svojim zaposlenicima temeljne organizacijske ciljeve
  • pružite svojim zaposlenicima povratnu informaciju o njihovu radu i onda kada rade dobro, a ne samo kada stvari krenu krivo
  • pružite svojim zaposlenicima fokus na način da im objasnite njihov glavni zadatak
  • posložite prioritete svakog radnog mjesta i nemojte ih često mijenjati
  • prenesite teret na menadžere u organizaciji na način da iskomuniciraju vaše ideje nižim hijerarhijskim razinama
  • prenesite svojim zaposlenicima svoja (realna) očekivanja u vezi njihova rada
  • poštujte rokove i tražite od svojih zaposlenih da ih i oni poštuju
  • potičite prihvaćanje odgovornosti na način da zaposlenici odluče „pomoći sami sebi“, a ne očekivati da im pomogne netko drugi

Najveći problem danas u privatnom, ali i poslovnom životu ljudi jest očekivanje da će pomoć stići od nekog drugog i da je za naše probleme kriv netko drugi. Nitko ne želi (niti može) rješavati Vaše probleme u privatnom i poslovnom životu i ako se sami ne odlučite na promjenu, teško će se problem riješiti. Prihvatite odgovornost za vlastiti posao i pomognite organizaciji u ostvarenju njezinih ciljeva jer na taj način opravdavate svoju poziciju u toj organizaciji i direktno čuvate vlastiti posao.
Comments