Intervencije

Kako se nositi sa sporom senzornom obradom?

Nakon medicinske i psihološke procjene problema, vrijeme je za izradu plana. Ono što želimo njime postići nije promjena načina djetetova razmišljanja jer u velikom broju slučajeva uzrok nije lako otkloniti niti otkriti. Planom intervencija želimo postići to da smanjimo značaj uloge brzine senzorne obrade na školsku uspješnost učenika. S obzirom na to gdje se izvode, intervencije dijelimo na školske, kućne i one usmjerene na dijete. Pa krenimo redom objašnjavati sve tri vrste intervencija.

Školske intervencije:

Ono što se od učitelja i škole očekuje najviše se odnosi na prethodno spomenuto smanjenje utjecaja brzine senzorne obrade na školski uspjeh.

·        Za početak, potrebno je kod učitelja osvijestiti da dijete ima problem i koliki je njegov utjecaj na uspjeh inače bistrog učenika.

·        Individualizacija upute idealno je rješenje iako je u praksi često neizvedivo. Ovo je osobito važno kod darovite djece kako im se time ne bi umanjivale njihove obrazovne mogućnosti.

·        Učitelj i školska stručna služba moraju na temelju preporuke liječnika i psihologa, a uz pomoć i podršku roditelja, osmisliti plan intervencija koji će biti primjeren određenom učeniku. Pokušati vidjeti je li problem u anksioznosti djeteta, shvaća li i prihvaća dijete uputu za rad, je li dekoncentrirano ili nešto drugo.

·        Kod djece kod koje je u podlozi spore senzorne obrade emocionalni faktor važna je uloga ohrabrenja i podrške za vrijeme učenja, ali i ispitivanja znanja.

·        Kada je u podlozi problem kognitivnog funkcioniranja - preporučljivo je razbiti zadatak na više podzadataka ili pak napraviti grafički prikaz koji će mu pomoći u organizaciji rada.

·        Za probleme s pažnjom bilo bi dobro ukloniti distraktore iz okoline, a kada dijete „odluta mislima“ upozoriti ga na to što čini jer često toga djeca uopće nisu svjesna. Općenito je poželjno ponoviti upute nekoliko puta, poticati postavljanje pitanja kako bi se djecu održalo aktivnom, podsjećati na dugoročne zadatke, a po potrebi čak i zadavati upute pisanim putem.

Kućne intervencije:

Sve prethodne intervencije neće biti dovoljne ako se u priču ne uključe i roditelji i kućno okruženje. Problem spore senzorne obrade često se zna preko domaće zadaće pretakati na obiteljsku okolinu i izazivati probleme. Roditelji se trebaju znati postaviti i zauzeti ulogu koja će iz njihova djeteta izvući maksimum.

·        U suradnji s učiteljima i stručnjacima trebali bi dogovoriti koliko će vremena dijete posvećivati pisanju domaće zadaće jer će to olakšati planiranje rada djeteta i na taj mu način biti smjernica da zadaću napiše što efikasnije.

·        Također, važno je dogovoriti koji će postupak roditelji slijediti ako prođe određeno vrijeme i na koji će način reagirati kada prođe sve vrijeme za pisanje domaće zadaće. Roditelji se moraju suzdržati od personalizacije, kažnjavanja i emocionalnog reagiranja te shvatiti da se ne radi o namjernom ponašanju djeteta već o problemu s kojime niti samo dijete nije zadovoljno.

Intervencije usmjerene na dijete:

Važno je objasniti djetetu da se ne radi o manjku inteligencije ili nesposobnosti te mu objasniti principe brzine senzorne obrade. Treba mu ukazati na to da svi ljudi imaju svoje prednosti i nedostatke i da nije lošije od drugih zbog svog problema. Kod manje, a posebice muške djece, pomaže usporedba s tenkom – nisu posebno brzi, ali su moćni. Od pomoći djeci može biti i korištenje alarma ili štoperice koji bi im mogli pomoći pri raspoređivanju vremena potrebnog za određeni zadatak.

Kada se ne prepozna problem djeteta i njegove potrebe s obzirom na uzrok spore brzine senzorne obrade, inače dobri učenici mogu se obeshrabriti i demoralizirati. No, ako se potrudimo razumjeti ih i pomognemo im smanjiti utjecaj spore brzine senzorne obrade na školski uspjeh, dajemo im mogućnost da zasjaju u punom sjaju. Uloga roditelja je velika. Na njima je da dogovore procjenu i educiraju ljude u okolini o problemima s kojima se njihovo dijete nosi te istovremeno djetetu pruže bezuvjetnu podršku i ohrabrenje.